Mental första hjälpen

När vi får ett fysiskt sår, vet vi oftast vad vi ska göra för att såret inte ska bli inflammerat. Men när vi får ett mentalt sår, behandlar många av oss det med att vältra oss i negativa tankar, äta onyttigt och ligga stilla med täcket över huvudet. I det här inlägget går jag igenom vad vi kan göra för att läka våra mentala sår på ett bättre sätt. Välkomna!

De vanligaste mentala sår vi får i det dagliga livet är enligt psykologen Guy Winch: 1) misslyckande, 2) avvisande, 3) skuld, 4) ensamhet, 5) ältande, 6) förluster och trauma, 7) attacker av låg självkänsla.

Vad som händer när vi inte behandlar våra mentala sår, är att smärtan från dem kan bli kroniska. Vi vet ju oftast inte vad vi borde göra, så många av oss behandlar oss själva med socker, shopping, alkohol etc. Vad skulle vi då behöva göra istället?

Det goda fen för att läka mentala sår är en serie av steg, enligt mig:

  1. Ta inga beslut i affekt! När vi såras mentalt aktiveras våra egon och när egot får besluta blir det oftast beslut som vi ångrar DJUPT i efterhand. Om du behöver svara på något – ta en intensiv promenad på 30 min eller ta en tupplur, innan du svarar eller beslutar dig. Om det är riktigt stora beslut som behöver tas, försök vänta i vart fall ett dygn med att svara, helst längre.
  2. Brandslangs-mängder av vänlighet mot oss själva – och självkärlek. All form av självkärlek som vi kan komma på.
  3. Motion! Intensiv motion som pressar oss så mycket som det går, under i vart fall 10-20 min om dagen.
  4. Lyssna till den mjuka, lugna vägledning som själen ger dig. Lyssna inte till ditt ego. Egot växer till farliga storlekar när vi utsätts för mentala smällar.
  5. Gå mot smärtan, inte från den. Mentala sår läker snabbast om vi luftar dem och tittar på dem.
  6. Meditera, gör ho oponopono-meditation, sov, ta tupplurar, gråt.
  7. Torka sedan tårarna och ta en promenad, få in luft i lungorna och cirkulation i kroppen. Studier från exempelvis Karolinska Institutet, har visat att en rask promenad om dagen är lika effektivt som att äta antidepressiva tabletter, plus att promenader är gratis och innehåller andra fördelar för kroppen och hjärnan, istället för negativa bieffekter som piller ofta kan innebära…

Promenader och vatten är två av mina bästisar för att motarbeta låga tankar. Jag promenerar dagligen 30 min – 1 h med mina BungyPump-stavar och har gjort så i många år nu, eftersom jag har problem med en kota i ryggen och behöver hålla ryggen stark. Jag har märkt att jag kan vara nästan hur ledsen eller stressad som helst, men när jag kommer ut i naturen och går så upprätt som man måste göra med stavarna, så tvingas jag att andas med magen och med hela min lungkapacitet – och efter ca 30 min så tunnas problemen ut. Jag kan inte koncentrera mig på något annat än att andas och att ta mig genom nästa kurva eller över nästa stock, och jag har märkt på mig själv att hjärnan då släpper fokus på problem. Den kan däremot komma på lösningar!

Jag har även börjat med två nya dagliga självkärleks-rutiner:
1) 10-20 min övningar innan frukost från Kayla Itsines, som ett tillägg till mina promenader.
2) Oil-pulling.

På vintern brukar jag ligga kvar i sängen 5-10 min när jag vaknar och sätta intentionen för dagen, men på sommaren så kör jag hårdare med mig själv! Direkt när jag vaknar, vältrar jag mig ur sängen och innan kroppen eller hjärnan hinner börja protestera, gör jag 5 min yoga kombinerat med meditation på min yogamatta. Sedan gör jag 10-20 min av hög-intensiva övningar från exempelvis Kayla Itsines. Efter detta går jag ut och går med mina stavar, medan jag fortfarande är varm. När jag kommer hem duschar jag och äter frukost och efter frukost gör jag min oil-pulling. Jag tar en tesked ekologisk kokosolja i munnen och “drar” den smälta kokosoljan mellan tänderna i ca 10 min medan jag diskar, hänger tvätt, dammsuger eller klär på mig.

Oljan får inte sväljas, eftersom den löser upp och drar ut gifter ur tänderna och munnen. Till slut spottar jag ut oljan i soporna, inte i avloppet, eftersom den då kan klogga igen avloppsören (jag vet att detta låter lite äckligt, men det har fantastiska fördelar för hälsan :-)) När oljan spottats ut kan vi borsta tänderna som vanligt – och munnen känns helt fantastiskt ren! Jag har sysslat med oli-pulling förut till och från, och efter en veckas användning märker jag nu en stor förbättring i min hy, min tunga har bättre färg och mina tänder är vitare – och detta med bara naturlig kokosolja!

Jag vill avsluta med några peppande ord från Glennon Doyle och Michael Beckwith:

Kram/Liv